BİRLEŞİK KRALLIK, TÜRKİYE'DEKİ ELEKTRİKLİ DEMİR YOLU PROJESİ İÇİN 680 MİLYON STERLİN FİNANSMAN SAĞLAYACAK

UKEF destekli proje, Cardiff ile Londra arasındaki mesafeden daha uzun bir demir yolu bağlantısı oluşturarak Türkiye'nin yüksek hızlı demir yollarını 10 bin kilometreye çıkarma hedefine de doğrudan katkıda bulunacak.

Birleşik Krallık, Türkiye'deki elektrikli demir yolu projesi için 680 milyon sterlin finansman sağlayacak

Birleşik Krallık İhracat Finansmanı Dairesi (UK Export Finance/UKEF) tarafından sağlanan 680 milyon sterlin, Rönesans Holding'in Mersin'i Adana, Osmaniye ve Gaziantep şehirleriyle bağlayan yüksek hızlı elektrikli demir yolu inşaatının tamamlanmasına imkan tanıyacak.

Türkiye'nin en büyük ikinci konteyner limanını 241,4 kilometre uzaklıktaki iç şehirlere bağlayan daha düşük emisyonlu bir ulaşım bağlantısı sunacak olan demir yolunun, karbondioksit eş değer emisyonlarını yılda 150 bin tonun üzerinde azaltması bekleniyor.

Mersin-Adana-Gaziantep yüksek hızlı demir yolu inşaatını, UKEF'in Alıcı Kredisi Hesabı yoluyla sağladığı finansman ile Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma Bakanlığı adına Rönesans Holding tamamlayacak. Dizel lokomotiflere dayanan mevcut demir yolunun yerini alacak olan elektrikli hat, Mersin ve Gaziantep arasındaki mevcut güzergahlara daha düşük karbonlu bir alternatif sağlayacak.

UKEF destekli proje, Cardiff ile Londra arasındaki mesafeden daha uzun bir demir yolu bağlantısı oluşturarak Türkiye'nin yüksek hızlı demir yollarını 10 bin kilometreye çıkarma hedefine de doğrudan katkıda bulunacak.

Hızlı tren, Adana ve Osmaniye üzerinden Gaziantep'ten Mersin'e seyahat süresini 4 saat kısaltacak.

Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı Osman Çelik, konuya ilişkin Birleşik Krallık'ın İstanbul Başkonsolosluğu'nda düzenlenen toplantıda yaptığı konuşmada, Mersin-Adana-Gaziantep Yüksek hızlı demiryolu inşaatı projesinin uluslararası taşımacılığı desteklediğini ifade etti.

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in Mersin-Adana-Gaziantep Yüksek hızlı demir yolu inşaatı projesini çok önemsediğini ve bu toplantıya katılmak istediğini ancak kabine programı nedeniyle bugün burada olamadığını aktaran Çelik, "Türkiye, bu projeye büyük önem verdi. Bu proje, uluslararası taşımacılığı desteklemektedir." dedi.

Bu projenin, Türkiye'deki önemli projelerden bir tanesi olduğunu vurgulayan Çelik, "Türkiye ve İngiltere'nin yüzyıllara dayanan çok yakın ilişkileri var. İlişkilerimiz, bugüne kadar ticari, ekonomik ve kültürel iş birliği bağlamında daha güçlü bir zemine sahip. Bildiğiniz gibi Anadolu'da ilk raylı sistem İzmir'dir. Aydın demir yolu hattı, 1856 yılında İngiliz şirketi tarafından yapılmıştır." diye konuştu.

Çelik, İngiltere'nin Türkiye'nin sürdürülebilir ve güvenli ticaret ortağı olmasından dolayı çok memnun olduklarını ifade etti.

"Birleşik Krallık-Türkiye ticaret ilişkileri giderek güçleniyor"

Birleşik Krallık İhracat Bakanı Malcolm Offord ise Birleşik Krallık-Türkiye ticaret ilişkilerinin giderek daha fazla güçlendiğini vurguladı.

Geçen yıl Birleşik Krallık'ın Türkiye'ye ihracatının 8,5 milyar sterline ulaştığını aktaran Offord, kısa süre önce, ülkeler arasındaki ihracat ve ithalatı daha da artıracak güncellenmiş serbest ticaret anlaşması planlarını duyurduklarını bildirdi.

Offord, şunları kaydetti:

"Birleşik Krallık İhracat Finansmanı Dairesi UK Export Finance'in, büyük bir dönüşüm sağlayacak olan söz konusu yüksek hızlı demir yoluna verdiği destek, bu başarı öyküsüne katkıda bulunuyor. Bu anlaşma, dünyanın ilk demir yolu sistemine ev sahipliği yapan Birleşik Krallık'ın, demir yolu inovasyonu ve uzmanlığı ihracatında hala tüm hızıyla ilerlediğini göstermektedir. Birleşik Krallık ihracatçılarının projenin tedarikçisi olmaları şartıyla verilen UKEF desteği, Başbakan'ın öncelikleri doğrultusunda ekonomik büyümenin devam etmesini destekleyecektir.

Rönesans Holding, elektronik altyapı, ESG danışmanlık hizmetleri, katener ve mekanik bileşenlere ilişkin sözleşmeleri müzakere etmek üzere Birleşik Krallık'taki tedarikçilerle halihazırda temas halindedir. UKEF, krediyi veren J.P. Morgan, ING Bank ve BNP Paribas ve reasürans sağlayan İtalyan ve Avusturyalı ihracat kredisi kuruluşları SACE ve OeKB ile Türk demir yolu altyapısı için büyük önem taşıyan bu anlaşmayı yapmak üzere ortaklaşa çalıştı. Birbirimizle ne kadar çok ticaret yaparsak daha güçlü ve daha emniyetli bir şekilde birlikte müreffeh oluruz. Türkiye, ticaretteki lig sıralamamızda ilk 20'de ama hızla yükseliyor."

"Hedefimiz, çevre dostu, akaryakıt kullanmayan, elektrik kullanan demir yollarını yaygınlaştırmak"

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Dr. Yalçın Eyigün de son 20 yılda Türkiye'nin demir yolunu yaygınlaştırma hedefi olduğunu belirterek, "Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan bu hedefi koydu. Aynı zamanda kara yolu olarak bölünmüş yollara da ihtiyacımız vardı. Bölünmüş yollarda 6 bin kilometrelerden 30 bin kilometrelere geldik." dedi.

Birleşik Krallık İhracatçılar Birliği ile yaptığımız verimli iş birliği sonucunda Türkiye'nin güneyinde dönüşümünü gerçekleştireceğimiz elektrikli hızlı demir yolu projesi için 781 milyon avro finansmanı güvence altına aldık. Bu anlaşma, Türkiye ve Birleşik Krallık arasındaki iş birliklerine büyük katkı sağladığı gibi, heyecan verici küresel ortaklıkların da yolunu açmıştır."

GÜNDEM

GENEL